15 nov 2019

Virtuele leeromgeving geopend tijdens Veiligheidsdag

Gamen met vrienden? Bij de Veiligheidsacademie van Landstede MBO in Harderwijk doe je het gewoon onder schooltijd. Afgelopen donderdag werd tijdens de jaarlijkse Veiligheidsdag een nieuwe, virtuele leeromgeving geopend. Deze omgeving maakt onmogelijke scenario’s mogelijk, waardoor je als student nog beter wordt voorbereid op de praktijk.

De Veiligheidsacademie bevindt zich al op een echte praktijklocatie. Studenten van Landstede MBO en professionals uit het veiligeheidsdomein volgen opleidingen en trainingen op Kranenburg, een voormalig kazerneterrein van de Koninklijke Landmacht. Dat ze nieuwsgierig waren naar de nieuwste aanwinst op het gebied van praktijkleren, bleek tijdens de Veiligheidsdag: de virtuele leeromgeving werd onder grote belangstelling geopend.

De VR brillen worden naar beneden gebracht
De nieuwe VR materialen worden naar beneden gebracht

Met de hele klas
“Dat we virtuele leermiddelen introduceren, was niet de reden van de grote belangstelling. Elke mbo-school heeft tegenwoordig wel een VR-bril”, begint projectcoördinator Hedy Siemerink. “Onze studenten en professionals waren vooral benieuwd naar de manier waarop we de virtuele leermiddelen inzetten. Samen met professionals hebben we acht speelvelden gerealiseerd waar je met de hele klas tegelijk kunt trainen. Binnen deze speelvelden maken we met behulp van virtual reality en augmented reality onmogelijke situaties mogelijk.”

Onmogelijke mogelijk
Wat dit in de praktijk betekent? “Bij het speelveld over weerbaarheid treffen twee studenten elkaar bijvoorbeeld tijdens een opstootje. De een is onruststoker, de ander beveiliger. Omdat ze zich in een virtuele omgeving bevinden, kunnen ze oefenen met situaties die normaal niet geschikt zijn voor het klaslokaal. Belangrijk, omdat ze later tijdens hun werk wel met deze situaties te maken krijgen”, legt Hedy uit. “Ook hebben we een omgeving gerealiseerd waarbij studenten in een militair hospitaal een behandelplan maken voor gewonde militairen. Door dit samen te doen, delen ze hun kennis.”

Luitenant-kolonel Gijs Tuinman en wethouder Marcel Companjen
Luitenant-kolonel Gijs Tuinman en wethouder Marcel Companjen nemen de materialen in ontvangst

Visualiseren
De virtuele leeromgeving dicht gaten in het onderwijs. “Sommige situaties zijn te moeilijk, gevaarlijk of kostbaar om in het echt na te bootsen. Daarnaast zoeken we naar manieren om belangrijke basiskennis beter over te brengen”, zegt Hedy. “Mooi voorbeeld is de wet van Ohm, die gaat over stroom, spanning en weerstand. Door de wet met behulp van augmented reality te visualiseren, begrijpen studenten hem beter. Hetzelfde doen we op het gebied van anatomie: studenten lopen om een virtueel lichaam heen en bepalen zelf wat ze willen zien. Zo wordt ineens een stuk duidelijker hoe botten, spieren en organen zich tot elkaar verhouden.” De kans is groot dat de virtuele leeromgeving in de toekomst verder wordt uitgebreid. “Tijdens de opening was iedereen enthousiast, vooral over de interactie die tussen studenten ontstaat. Ik verwacht dan ook dat we in samenwerking met professionals nog meer scenario’s zullen toevoegen.”

Theo Rietkerk is enthousiast over de nieuwe mogelijkheden
Theo Rietkerk is enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die VR biedt in het onderwijs

Lezingen en workshops
Landstede MBO wil onderwijs en werkveld zo goed mogelijk op elkaar afstemmen. Daarom werden tijdens de Veiligheidsdag ook lezingen en workshops georganiseerd. Zo vertelde luitenant-kolonel Gijs Tuinman, officier bij de Koninklijke Landmacht, zijn verhaal. Naar aanleiding van missies naar onder meer Afghanistan werd hij onderscheiden met de Militaire Willemsorde en de Bronzen Leeuw. De workshops gingen over onder meer de Explosieve Opruimingsdienst, de beveiliging op Schiphol en het werk als ambulanceverpleegkundige. Verder gaf Edwin de Wolf, die zijn been verloor tijdens een operatie in Bosnië en nu topsporter is, een bijzondere presentatie. “Studenten waren onder de indruk”, zegt Hedy. “Ze kregen een realistisch beeld van het werkveld en zagen dat hun wereld zowel mooi als hard kan zijn. Niet altijd leuk, maar wel duidelijk. Zo gaf één van de studenten na afloop aan dat hij dankzij de workshops toch voor een andere richting binnen Defensie gaat kiezen.”

Elkaar versterken
Doel van de Veiligheidsdag was om de band tussen professionals en studenten verder te versterken. “Dat is gelukt. De virtuele leeromgeving vormt het bewijs dat we elkaar weten te vinden. Met hulp van studenten en professionals hebben we samen een leeromgeving neergezet die waarde toevoegt aan ons onderwijs”, besluit Hedy. “Na twee jaar voorbereiden, verbeteren en verbouwen is het nu eindelijk zover: we kunnen écht beginnen!”

Kijk voor een overzicht van de opleidingen bij het Landschap Veilig & Beschermd.