22 mrt 2017

Studenten Mediamanager vormen nieuwe mediaprojectgroep

De Hanzedagen promoten. Een compleet uitgaansgebied in de markt zetten. Een animated commercial ontwikkelen. Een marketingplan voor een muurschildering bij PEC Zwolle bedenken. Een website en logo ontwerpen voor een woonconcept voor ouderen. Je kunt het zo gek niet bedenken of de mediamanagers van het Business Centre Creative Students gaan er enthousiast mee aan de slag. ‘Mediamanager is een brede opleiding vol interessante uitdagingen’, zegt eerstejaars student Akar Hussein.

Het nieuwe Business Centre Creative Students wordt gevormd door drie studenten van de opleiding Mediamanager van Landstede MBO in Zwolle. ‘Zij hebben officieel naar deze functie moeten solliciteren’, vertelt docent Rémy Kolbe. ‘We hebben de meest gemotiveerde en enthousiaste studenten aangenomen.’ Opdrachtgevers kunnen de Creative Students tegen een vergoeding inhuren voor de meest uiteenlopende opdrachten op het gebied van mediaprojecten en -producten. 

Creative Student Akar voelt zich als een vis in het water in deze projectgroep. Hij houdt zich momenteel bezig met de totstandkoming van een website en een logo voor de Stichting Knarrenhof afdeling Zwolle. Ook bedenkt hij een marketingplan voor de muurschildering van PEC Zwolle, waar bezoekers via QR-codes meer over de geschiedenis van de voetbalclub te weten kunnen komen. ‘Als mediamanager moet je alle facetten van het creatieve vak kennen, maar uiteindelijk houd je je later vooral bezig met marketing en management’, legt hij uit. ‘Een marketingplan bedenken, campagnes ontwikkelen, organiseren, plannen, delegeren, dat soort dingen.’

Akar zocht een opleiding waarin marketing en creativiteit gecombineerd worden. ‘Mediamanager is een nieuwe opleiding van Landstede, waarin deze aspecten samenkomen’, vertelt hij. ‘Ik besloot het te proberen en ik heb er zeker geen spijt van. Het vakkenpakket is breed. We leren websites bouwen, foto’s, video’s, animaties en drukwerk maken en bewerken. Daarnaast hebben we scrum, marketing, mediakunde, economie en natuurlijk de generieke vakken. En van zo’n projectgroep als Business Centre Creative Students leer je ongelofelijk veel. Dat moet ook. Want als mediamanager moet je overal verstand van hebben.’

‘Het leuke van deze opleiding is dat de studenten veel in de praktijk leren’, vertelt Rémy. ‘Niet alleen de Creative Students werken met reële opdrachten, ook de andere studenten zetten zich in voor echte opdrachtgevers. Mediamanagers zijn mensen die brainstormen en bedenken, ze sturen aan, ze organiseren en regelen, ze zorgen dat er een mediaproject of –productie tot stand komt. Zij zijn een duizendpoot, een spin in het web. En die vaardigheden leer je hebt beste in de praktijk.’

Akar gaat ervoor. ‘Als marketing je ligt en als je creatief bent en van veel afwisseling houdt, is de opleiding Mediamanager echt wel wat voor jou. En je kunt alle kanten op. Je kunt bij reclame- en communicatiebureaus werken of bij multimediabedrijven en bijvoorbeeld audiovisuele bedrijven. Ik wil me in de toekomst gaan richten op muziek of tv. Dat lijkt me geweldig.’