15 mrt 2018

ICT-studenten organiseren voor de 14e keer Leer- en Doedag HCC!Seniorenacademie

Jong leert oud: een prima samenwerking! Hoe ga je als ICT’er om met de klant? Hoe verzorg je een presentatie? Hoe leg je digitale kwesties duidelijk en geduldig uit aan senioren? ICT-studenten van Landstede in Harderwijk brengen alle kennis die ze inmiddels hebben opgedaan in de praktijk op de jaarlijkse HCC Leer- en Doedag die woensdag 14 maart voor de veertiende keer in samenwerking met de HCC!SeniorenAcademie werd georganiseerd.

Zo’n tachtig bezoekers van de HCC!Seniorenacademie bezochten de HCC Leer- en Doedag. De Hobby Computer Club kent 50.000 leden in Nederland, waarvan 4.000 lid zijn van de HCC!Seniorenacademie. Zij helpen op 53 locaties in Nederland beginnende senioren op weg in de digitale wereld. Het is inmiddels traditie dat de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering plaatsvindt bij Landstede MBO in Harderwijk. De vergadering wordt omlijst met workshops en presentaties door ICT-studenten en tussendoor een lunch.

Professioneel
Bestuurslid Rob Holters van de HCC!Seniorenacademie was er vanaf de eerste keer bij. ‘Het is in de loop der jaren steeds professioneler geworden. Destijds was het een klein clubje studenten dat presentaties gaf, nu is alles tot in de puntjes geregeld, tot en met parkeren, begeleiden en catering toe. Het bevalt prima, de studenten zijn heel klantvriendelijk.’ Voorzitter Kees van Bergen is ook blij. ‘Deze bijeenkomst vormt een goed leermoment. Jong helpt oud. De samenwerking strekt zich verder uit dan deze dag alleen. De studenten beantwoorden ook vragen die binnenkomen op onze website. Het is een prima wisselwerking.’ Servicedesk manager Ab Labbari is het ermee eens. ‘De HCC-senioren kunnen met hun vragen en problemen bij ons terecht, en het is hartstikke leuk oefenen voor de studenten. De focus ligt op organiseren, samenwerken, plannen en klantgericht werken.

Goed leermoment
Tweedejaars ICT-student Bram van Beek zit in de organisatie. ‘Ik regel van alles, ben voor iedereen aanspreekbaar, help daar waar nodig. Het is een coördinerende rol voor de ongeveer 35 eerste- en tweedejaars studenten die meewerken. We leren er veel van, want klantencontact is heel belangrijk in ons beroep. Ik ga graag met mensen om en dit organisatorische ligt me ook. Het is heel erg leuk om te doen.’ Eerstejaars student Maxim Negru geeft een presentatie over het opschonen van de laptop. ‘Ik ga het hebben over de verschillende soorten programma’s die je kunt gebruiken om je laptop vrij te houden van virussen en malware. Dat doe ik met behulp van een diapresentatie met steekwoorden, verder speel ik in op het publiek. Deze dag is belangrijk, je kunt er veel van leren op het gebied van communiceren, samenwerken en presenteren. Het past precies bij deze opleiding.’

De HCC Leer- en Doedag is een goed voorbeeld van de wijze waarop Landstede ondernemend is en middenin de samenleving staat. Studenten leren in een reële praktijkomgeving. Ze leren omgaan om met authentieke ICT-kwesties en ze leren klanten op een goede, heldere manier te woord te staan. Daarnaast zorgen ze ook voor de organisatie, waarbij ze ervaring opdoen in het samenwerken, overleggen en bijvoorbeeld delegeren. De studenten worden begeleid door hun coaches en docenten.