Voor student Amber was de Plusvoorziening de plek om te kijken of ze de juiste opleiding deed. De kleinere groep, minder drukte zorgde voor meer rust in het hoofd. Ze ontdekte dat een opleiding met dieren beter bij haar past.
Kwaliteiten en valkuilen
Bij de Plusvoorziening is iedereen die jou kan ondersteunen betrokken: onderwijs (de coach) en zo nodig hulpverlening en ouders. ‘Vooraf maken we afspraken over de doelen waaraan je gaat werken’, vertelt begeleider en studentadviseur Dieter Kosters.
‘Per student kijken we wat het beste is. Voor het meisje dat een ernstig ongeluk had gehad waren de prikkels op school te veel. Dagritme, structuur en plannen: zo kon zij weer naar school. Voor de jongen die door persoonlijke problemen volledig vastliep en waarbij het tijdens coachgesprekken meer over hemzelf dan over school ging, was school op dat moment niet haalbaar. Mogelijk was een andere vorm van onderwijs beter.’
Empowermenttraining
Tijdens het traject heb je een eigen rooster, waarbij je bijvoorbeeld twee of drie dagen naar Dieters klas gaat. Om het contact met school te houden, ga je – buiten coronatijd – elke week ook één dag naar school. Je dag begint met plannen: wat ga je doen en hoe? ‘Soms lukt dit niet’, zegt Dieter. ‘Dan bespreken we dat.’ Justin vindt dat fijn: ‘Het is hier vertrouwder om dingen te bespreken. Want bang zijn dat iemand je raar aankijkt, hoeft niet. Op school moet je toch altijd een masker opzetten en doen alsof je blij bent.’
Ook zijn er gezamenlijke pauzes. En op vrijdagochtend geeft Dieter een empowermenttraining. ‘Daarbij leer je voor jezelf opkomen, jezelf profileren en grenzen aangeven.’ Student Tirza, die ontdekte dat voor zichzelf opkomen vooral haar doel was, had veel aan deze training: ‘Ik leerde “nee” durven zeggen en stevig in mijn schoenen staan. Letterlijk en figuurlijk. Dat was best lastig.’
Gezellige boel
Amber is blij met het traject: ‘In het begin was alles nieuw en kende ik niemand. Maar inmiddels kan ik met iedereen opschieten. Het is een gezellige boel. Je klasgenoten accepteren je zoals je bent.’ Dieter vult aan: ‘Onlangs vertelde een meisje dat ze jarig was. Een student van de koksopleiding hoorde dat. Hij wilde wel een taart bakken. Dat is de kracht van dit traject, dat studenten er voor elkaar zijn.’