Gebouwen onderhouden, gasten ontvangen, lunches bereiden en klaarzetten, de voorraad beheren, de administratie doen: het zijn maar een paar van de taken die een facilitair medewerker heeft. Als dit je beroep is, zorg jij voor de gastvrijheid in een bedrijf. Ook wel hospitality genoemd.
Je houdt je bezig met verschillende werkzaamheden. Niet alleen voer je ze zelf uit, maar je hebt ook overzicht over de activiteiten van collega’s. Welke taken je precies uitvoert, verschilt per bedrijf, maar het doel van jouw werk is overal hetzelfde: ervoor zorgen dat anderen kunnen werken of verblijven in een prettige, veilige omgeving.
Waar doe jij je werk dan? Nou, bijvoorbeeld bij een kantoorgebouw, zorginstelling, hotel, sportcomplex of evenementenbedrijf. Je luistert naar de wensen en behoeften van anderen en zorgt daarbij voor de perfecte service. Waar nodig spring jij bij. Soms ontvang je gasten uit het buitenland: Engels praten vind jij daarom geen probleem.
Je sterke punten
Je kunt goed in een team werken. Ook ben je flexibel en vind je een goede service belangrijk. Je ziet de behoeften en wensen van de medewerkers en gasten als jouw verantwoordelijkheid. Ook vind je het leuk om een gebouw en de omgeving ervan te verzorgen, zodat anderen hier prettig kunnen werken.
Opzet van de opleiding
We beginnen bij alle opleidingen met een startperiode van tien weken. In deze tien weken maak je uitgebreid kennis met het beroep en de opleiding. Iedereen leert op zijn eigen manier. Wij bieden daarom allerlei verschillende werkvormen aan. Leren kan zowel in groepjes als individueel, door middel van workshops en colleges, in het klaslokaal of in een praktijkomgeving.
Persoonlijke begeleiding
Bij de start van de studie maken we duidelijke afspraken die we vastleggen in een ‘Individueel Leerplan’ (ILP). Tijdens de opleiding kijken we natuurlijk voortdurend of de afspraken, de manier van leren, het tempo en het doel nog kloppen. Als het nodig is, stellen we het plan bij. Je krijgt tijdens je opleiding een vaste coach met wie je nauw contact houdt.
Beroepsgericht leren
In elk beroepenveld heb je allerlei competenties nodig. Bij ons ga je daarmee aan de slag. Dit doe je vooral in de praktijk. Je bekijkt bij elke competentie welke (praktische) kennis je daarvoor nodig hebt. Zo kun je op het juiste moment de juiste dingen doen en weet je ook waarom.
Beroepspraktijkvorming (BPV) en praktijkleren
Je bent regelmatig in de praktijk aan het leren. Tijdens de opleiding Allround Medewerker Facilitaire Dienstverlening doe je ervaring op tijdens de BPV (stage). In het eerste jaar maak je al kennis met de praktijk door opdrachten uit te voeren bij partners van Landstede MBO.
Landstede Plate Service Restaurant
In Zwolle beschikken we over ons eigen Plate Service Restaurant. Hier ben je met je medestudenten verantwoordelijk voor de hele gang van zaken. Denk aan koken, bedienen en afwassen. Maar ook promotie, bestellingen en reserveringen. Zo leer je direct in en van de praktijk.
Partners van Vrij & Gastvrij
Landstede heeft uiteenlopende partners waar je leerwerkervaring kunt opdoen. Denk aan gerenommeerde theaters en restaurants, conferentiecentra, wellness- en beautyoorden, campings en interessante (top)sportorganisaties. Maar ook bekende pretparken en evenementencentra behoren tot het netwerk. Verder hebben we de meest uiteenlopende BPV-bedrijven.
Toelating
Vooropleidingseisen
Verplichte intakeactiviteiten
Studiekosten
De overheid bepaalt elk jaar het wettelijk les- cursusgeld. De school betaalt de kosten voor alle voorzieningen die je nodig hebt om onderwijs te volgen en je diploma te behalen. Dit heet de basisuitrusting. Als student zorg je ervoor dat je bepaalde onderwijsbenodigdheden hebt om lessen te kunnen voorbereiden of volgen. Een gedetailleerd overzicht van je schoolkosten kan je vinden in de Opleidingsgids.
Vrijwillige bijdrage
Soms vallen cursussen of excursies niet onder het verplichte lesprogramma. Je kiest zelf of je hieraan meedoet.
Aanmelden via CAMBO
Je moet jezelf aanmelden met jouw DigiD. Zorg er dus voor dat je die hebt.
DigiD in bezit?
Je wordt doorverwezen naar de website van centraal aanmelden MBO (CAMBO). Het grootste gedeelte van jouw gegevens zijn al ingevuld. Check goed of al jouw gegevens kloppen voordat je je aanmelding indient. Succes!
Nog geen DigiD?
Vraag deze dan eerst aan via www.digid.nl. Let op: dit duurt een aantal dagen. Kan je deze echt niet aanvragen, bijvoorbeeld omdat je geen BSN-nummer hebt, dan helpen wij jou graag verder tijdens kantooruren via het informatienummer op 0800-0245666 of via e-mail info@landstede.nl.
Numerus fixus?
Wil je versneld aanmelden voor een numerus fixus opleiding en heb je nog geen DigiD en wil je de boot niet missen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met ons via het informatienummer 0800-0245666 of via e-mail info@landstede.nl.
Kies hieronder je gewenste leerweg en locatie om verder te gaan.
Voor deze opleiding zijn er op de gekozen locatie helaas geen plekken meer beschikbaar.
Je kunt kiezen voor een andere locatie of voor een andere opleiding.
Of wil je een studiekeuzegesprek?
Vul dan hieronder jouw naam, e-mailadres en telefoonnummer in.
Een studieloopbaanadviseur neemt z.s.m. contact met je op.
Bedankt. We nemen z.s.m. contact met je op!