6 sep 2021

Vmbo’ers gemotiveerder dankzij speciale leerroute

Vmbo-leerlingen (bbl) die zonder diploma overstappen naar een mbo-opleiding (niveau 2): dankzij het Vechtdal College Ommen en Landstede MBO Raalte kan het. Op dinsdag 31 augustus hebben de directeuren van beide scholen hun samenwerking rond de geïntegreerde leerroute versterkt en een officiële samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

De geïntegreerde leerroute is onder andere bedoeld voor vmbo-leerlingen die de basisberoepsgerichte leerweg (bbl) volgen. Na klas 2 kunnen ze overstappen  naar een mbo-opleiding (niveau 2) en komen ze samen met mbo’ers in de klas te zitten. De lessen blijven ze volgen in Ommen. ‘Zo hoeven ze voor hun mbo-opleiding niet helemaal naar Raalte’, verklaart Cor Vosselman, directeur van het Vechtdal College.

Meer op maat

Met de speciale leerroute willen beide scholen de vmbo’ers een extra mogelijkheid bieden om succesvol in de maatschappij mee te doen. Hun opleiding is meer op maat’, zegt Cor. Hij vervolgt: ‘Gebruikelijk is dat je eerst je vmbo-diploma haalt en daarna pas naar het mbo gaat. Maar met name voor die leerlingen die goed weten wat ze wel en niet willen of juist wat meer tijd nodig hebben om te rijpen, is het zinvol om de overstap te maken.’

‘Bovendien ontdekken ze eerder waar ze goed in zijn en hoeven ze iets wat ze in klas 3 en 4 op het vmbo hebben gehad op het mbo niet nog een keer over te doen. Daardoor blijven ze gemotiveerd en voorkom je dat ze van school gaan. En dat moet niet, want mensen met een mbo-diploma hebben we hartstikke hard nodig in de maatschappij’, zo vult Gerdien Pastink, directeur Landstede MBO Raalte, aan.

Overlappingen schrappen

De twee scholen – allebei onderdeel van Landstede Groep – bieden de leerroute al zo’n vijf jaar samen aan. Maar dankzij een aanpassing in de wet kan vmbo en mbo nog beter geïntegreerd worden. Gerdien: ‘We hebben nu één docententeam met vmbo- en mbo-docenten en werken aan één lesprogramma waarbij we de overlappingen schrappen. Daardoor kunnen docenten hun tijd efficiënter besteden en kunnen leerlingen en studenten hun doel sneller bereiken.’

Momenteel volgen zo’n veertig leerlingen en studenten de geïntegreerde leerroute: naast vmbo’ers ook mbo’ers (niveau 1) en leerlingen uit het prakijkonderwijs. En die leerlingen zijn allemaal enthousiast, weet Cor. Vooruitblikkend: ‘Mogelijk dat ook leerlingen van de kaderberoepsgerichte en theoretische leerweg (kb en tl) in de toekomst voor deze leerroute kunnen kiezen.’ Ook andere Landstedelocaties werken aan geïntegreerde leerroutes.