3 jul 2020

Studenten Bouw & Architectuur ontwerpen circulaire garage voor provincie Overijssel

Aan een officiële opdracht voor de provincie Overijssel werken terwijl je nog op school zit? Thijs Smit en Quin Heijkoop van Bouw & Architectuur doen het. Samen met zes medestudenten maken ze een ontwerp voor een circulaire parkeergarage.

Wat houdt jullie opdracht precies in?

Thijs: “De provincie Overijssel heeft meer parkeerruimte nodig bij het provinciehuis in Zwolle. Plan is om een ondergrondse garage te bouwen. Deze garage moet zo duurzaam mogelijk zijn. Aan ons de taak om hiervoor een ontwerp te maken.”

Waarom mogen jullie deze opdracht uitvoeren?

Thijs: “De opdracht is onderdeel van SMARTCirculair, een landelijke wedstrijd waarin we worden uitgedaagd om een duurzaam en vernieuwend ontwerp te maken. We strijden tegen teams van mbo-scholen uit heel Nederland.”

Quin: “Daarnaast bestaat de kans dat de provincie Overijssel ons ontwerp daadwerkelijk gaat uitvoeren. Dat zou natuurlijk heel gaaf zijn.”

Hoe zijn jullie begonnen?

Quin: “We begonnen met een brainstormsessie waarin we met de provincie Overijssel spraken over de mobiliteit van de toekomst.”

Thijs: “De provincie heeft nu extra parkeerruimte nodig, maar wat gebeurt er als medewerkers straks meer thuiswerken of op andere manieren naar het werk komen? De ruimte moet dan nog steeds goed bruikbaar zijn.”

Wat kenmerkt jullie aanpak?

Thijs: “Dat we al doende leren. De opdracht was compleet nieuw voor ons. In het begin liepen we gelijk vast.”

Quin: “We besloten toen om onze groep in tweeën te splitsen. De ene groep deed onderzoek naar duurzame materialen en de andere naar duurzame installaties.”

Thijs: “Op basis daarvan konden we aan de slag met het schetsontwerp. Het leuke was dat we als vanzelf de fases volgden die we eerder in de opleiding uit ons hoofd hadden geleerd.”

Quin: “Gelijk tekenen bleek bijvoorbeeld geen zin te hebben. Je komt dan steeds weer nieuwe problemen tegen. Pas als je alle oplossingen hebt, kun je ze samenvoegen, een goed concept bedenken en starten met tekenen. Het was leerzaam om dat proces in het echt te beleven.”

Hoe worden jullie begeleid?

Quin: “Vanuit de opleiding worden we begeleid door een docent en eens in de zoveel tijd krijgen we een gastles. Willen we over een bepaald onderwerp meer weten, dan moeten we zelf om hulp vragen.”

Thijs: “Zo nodigden we laatst een bomenspecialist uit om meer te vertellen over de bomen rondom het provinciehuis. Hij presenteerde bijvoorbeeld een methode om de grootte van de wortels te berekenen. Op basis daarvan konden we verder met onze plannen.”

Quin: “Op deze manier zullen we later in ons werk ook informatie verzamelen. Je kunt nu eenmaal niet alles weten.”

Waar staan jullie nu?

Quin: “We hebben een concept bedacht. In dit concept gebruiken we oude en nieuwe dekzandruggen om de parkeergarage te verbinden met het naastgelegen Wezenlandenpark. Hierdoor ontstaat een plek waar mensen, dieren en planten samenkomen.”

Thijs: “Binnenkort kunnen we beginnen met tekenen. We werken nu zo’n drie dagen per week aan de opdracht en moeten in september klaar zijn.”

Wat vinden jullie van de opdracht?

Thijs: “Heel leerzaam, ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben teamcaptain, terwijl ik normaal eigenlijk nooit de leiding neem. Dit doe ik nu wel en ik merk dat deze rol beter bij me past dan ik had verwacht.”

Quin: “Ik vind het mooi om aan zo’n serieuze opdracht te werken. Bovendien kunnen we op ons cv zetten dat we hiermee bezig zijn geweest. Wie weet helpt dat bij het vinden van een baan.”