21 mrt 2017

ICT-studenten Landstede MBO organiseren Leer- en Doedag HCC!Seniorenacademie

De ICT-branche is een veelzijdige branche. Het gaat niet alleen om informatietechnologie in de breedste zin van het woord, ook communicatie speelt een grote rol. Daar wordt bij de ICT-opleidingen van Landstede MBO dan ook veel aandacht aan besteed. Alle opgedane vaardigheden worden uitvoerig beproefd tijdens de HCC Leer- en Doedag die ook dit jaar weer door de ICT-studenten in samenwerking met de HCC!SeniorenAcademie wordt georganiseerd.

Op woensdag 22 maart opent Landstede MBO in Harderwijk voor de dertiende keer haar deuren voor de leden van de HCC!Seniorenacademie. Studenten geven presentaties en advies, en bieden waar mogelijk oplossingen voor computerproblemen aan de Servicedesk. ‘Het is een succesvolle samenwerking’, zegt Servicedesk manager Ab Labbari. ‘De HCC-senioren kunnen met hun vragen en problemen bij ons terecht, en de studenten leren er ongelofelijk veel van. De focus ligt op organiseren, samenwerken, plannen en klantgericht werken.’ 

‘Er komen meestal rond de tachtig bezoekers’, vertellen derdejaars studenten ICT Beheerder Rik van der See en Adrian Benschop. Zij weten dat uit ervaring, want als eerstejaars werkten zij ook mee aan de HCC-dag. ‘Derdejaars organiseren de gehele dag; van binnenkomst tot het vertrek van de tevreden klanten. We begeleiden de eerstejaars. Het is heel leerzaam.’ En ook spannend. ‘Voor ons telt de dag mee voor het examen. We worden beoordeeld op de organisatie, op onze vakkennis en bijvoorbeeld ook op “Spreken”, dat is een onderdeel van het vak Nederlands.’ De HCC-senioren kunnen zich inschrijven voor workshops en presentaties op het gebied van Office 365, Android, Windows 10, In de Cloud, Gmail, browsers, veiligheid en Apple-producten. Ook kunnen ze met hun laptop of ander device terecht bij de Servicedesk. ‘Het is voor de studenten echt leren in de praktijk’, zegt Ab. ‘Echter kun je het niet krijgen. Zo worden ze van alle markten thuis.’ 

Adrian en Rik vinden het een mooie uitdaging. ‘Ik wil later een eigen bedrijf beginnen en mensen op ICT-gebied aansturen en begeleiden. Die aspecten komen op zo’n dag allemaal aan de orde, vertelt Rik. Adrian heeft ook die ambitie en gaat graag met klanten om. ‘Communicatie vind ik dan ook een van de leukste vakken’, vertelt hij. ‘Onze coach Emiel Snel leert ons hoe je met klanten om moet gaan en welke klanttypes er zijn, zoals dominant, afstandelijk en sociaal (DAS). Ook leer je hoe je kunt luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD). Het zijn hele interessante lessen, ik heb er veel van opgestoken. En wat is er leuker dan klanten helpen zodat ze weer verder kunnen?’

De HCC Leer- en Doedag is een goed voorbeeld van de wijze waarop Landstede ondernemend is en middenin de samenleving staat. Studenten leren in een reële praktijkomgeving. Ze leren omgaan om met authentieke ICT-kwesties en ze leren klanten op een goede, heldere manier te woord te staan. Daarnaast zetten ze zich niet alleen op de dag zelf in, ze zorgen ook voor de organisatie, waarbij ze ervaring opdoen in het samenwerken, overleggen en bijvoorbeeld delegeren. De studenten worden begeleid door hun coaches en docenten.